ARHIVA BROJEVA
2023. godina 2022. godina 2021. godina 2020. godina 2019. godina 2018. godina 2017. godina 2016. godina
2015. godina
2014. godina
2013. godina
2012. godina
2011. godina
2010. godina
2009. godina
2008. godina
2007. godina
2006. godina
2005. godina
2004. godina
2003. godina
2002. godina
2001. godina
2000. godina
POVRATAK AMANDMANA - Nepotpuna skica za buduću promenu Ustava Srbije
dr Zoran R. Tomić,
redovni profesor Pravnog fakulteta Univerziteta u Beogradu
1. DIJAGNOZA
Ustav i ustavnost, ustavna pitanja. Večne teme. Drevan je i nepobitan značaj najvišeg državnog dokumenta: brana svakoj i svačijoj autoritarnosti i temelj ljudskih prava, organizacije vlasti, ekomskog uređenja i teritorijalnog ustrojstva države. Podloga i kruna društvenih vrednosti i odnosa, pravo i politika amalgamisani i izbalansirani. No, ustav ipak ostaje pusti i puki papir ako se ne uspostave odgovarajući ustavni i politički okviri, odlučilačka volja, kultura javnog mnjenja. Najpre, svekolike okolnosti za ustavni preobražaj. A kada se nova konstitucija napiše i usvoji - da se po njoj postupa. I normativno i faktički. Da bude realna, a unapređujuća. Da odražava jurističku tradiciju domaćeg tla, a da ujedno sadrži i savremene tonove. Legitimne i proverene. Slobodarske, demokratske. Izbalansiranost i red. Ili da ustavni papir ostane samo provizorijum, kako je u više navrata i bilo.
U domaćem pravnom sistemu, ustavne propise čine Ustav Republike Srbije i Ustavni zakon za njegovo sprovođenje; ustavni rang imaju i odluke Ustavnog suda Srbije. S obzirom na njihovu prirodu, pravnu snagu i sadržinu, ustavni propisi predstavljaju početni izvor celokupnog zakonodavstva određene države, odnosno svih grana pravnog sistema. Najviši ovdašnji pravni akt izričito predviđa sopstvenu supremaciju. Tako je u njemu naglašeno da je Ustav najviši pravni akt Republke Srbije da svi zakoni i opšti akti moraju da budu s njim saglasni (član 194. st. 2-3).
Ustavna situacija u Srbiji danas je, pravno uzev, u najmanju ruku “mlaka”. Malo je onih koji ozbiljno govore o ustavnoj reformi, još manje onih koji veruju da se novim ustavom - kao jednim od potencijalnih zamajaca - može doprineti korenitom preobražaju zemlje. A najmanje onih koji nude nekakav iole zaokružen katalog elementa za novi ustav Srbije.