ARHIVA BROJEVA

Krivično delo nezakonitog bogaćenja - razlozi za i protiv uvođenja

 Prof. dr Zoran Stojanović,
Pravni fakultet u Beogradu

Pored poznatih inkriminacija kojima se odavno nastoji suzbijati korupcija, u novije vreme se javljaju predlozi i ideje o uvođenju nekih novih inkriminacija u ovoj oblasti. Jedna od njih je i krivično delo nezakonitog bogaćenja. Elementi inkriminacije nezakonitog bogaćenja predviđeni su članom 20. Konvencije UN protiv korupcije (UNCAC), kao i obaveza država ugovornica da razmotre mogućnost uvođenja ovog krivičnog dela (ali ne i da ga uvedu). Konvencija na dosta neprecizan način određuje elemente ovog krivičnog dela. Ono se sastoji u samom nezakonitom bogaćenju, tj. u značajnom uvećanju imovine javnog funkcionera koju ne može razumno da objasni s obzirom na svoje zakonite prihode.1 U članu 20. Konvencije se ističe da će države razmotriti mogućnost uvođenja ovog krivičnog dela polazeći od svojih ustava i osnovnih načela svog pravnog sistema. Sporno je da li postoji obaveza uvođenja ako to nije suprotno ustavu i osnovnim načelima pravnog sistema određene zemlje, tj. ako se posle razmatranja te mogućnosti konstatuje da nema takvih prepreka, ali da ipak ne postoji kriminalno-političko opravdanje za njeno inkriminisanje. Od 140 zemalja koje su ratifikovale Konvenciju, oko četrdeset četiri, pretežno zemalja u razvoju, uvelo je ovo krivično delo.2 Od evropskih zemalja to je učinila samo Makedonija.3 Srbija još nije učinila ni prve korake da ispuni obavezu iz člana 20. Konvencije, a to je da razmotri mogućnost uvođenja krivičnog dela nezakonitog bogaćenja, pa bi i ova tema na ovom savetovanju mogla biti doprinos i povod da se ozbiljnije razmotri opravdanost uvođenja ove inkriminacije u domaće krivično zakonodavstvo.



 

Pravne izreke

PropisiZakoni Republike SrbijePropisi onlineSudska praksaCarinska tarifa