ARHIVA BROJEVA
2023. godina 2022. godina 2021. godina 2020. godina 2019. godina 2018. godina 2017. godina 2016. godina
2015. godina
2014. godina
2013. godina
2012. godina
2011. godina
2010. godina
2009. godina
2008. godina
2007. godina
2006. godina
2005. godina
2004. godina
2003. godina
2002. godina
2001. godina
2000. godina
Privatna bezbednost u Srbiji - nedostaci u pravnoj regulativi
Dr Dejan Labović,
Vojnobezbednosna agencija, Ministarstvo odbrane Republike Srbije
Apstrakt: U Srbiji u poslednjoj deceniji dogodile su se značajne ekonomske, pravne i političke promene, koje su uticale na tokove i dinamiku privatizacije bezbednosti, a time i na privatni sektor bezbednosti. Između ostalog, produbljena je ekonomska kriza (koja je rezultat loših političkih, pravnih i ekonomskih reformi u Srbiji), prekomponovana je politička moć (uslovila je rekonfiguraciju tržišta privatne bezbednosti) i konačno je privatni sektor bezbednosti uređen Zakonom o privatnom obezbeđenju i Zakonom o detektivskoj delatnosti krajem 2013. godine, čija primena je odložena za januar 2017. godine (efekat je značajno smanjenje kvaliteta bezbednosnih usluga i dalji rad firmi u "sivoj" zoni). Ovim zakonima se propisuju uslovi koje firme za privatno obezbeđenje i detektivi, kao i njihovi radnici treba da ispune kako bi mogli legalno da rade. Između ostalog, predviđene su obavezne stručne obuke, kao i izdavanje dozvola za rad (tzv. licence) pravnim licima i preduztenicima, službenicima obezbeđenja i detektivima. Zakonima su, takođe, regulisana ovlašćenja službenika obezbeđenja i detektiva, kao i nadzor nad njima i firmama u kojima rade. Zakonopisci, stručna i šira javnost (s pravom) očekuju da će se primenom ovih zakona uvesti red u funkcionisanje privatnog sektora bezbednosti u Srbiji, s druge strane, postavlja se pitanje da li će zakoni uspeti da ostvare glavne ciljeve zbog kojih su doneti. Pored evidentnih prednosti, nekoliko činjenica obeshrabruju i ukazuju na suprotno. Najpre, bezbednosne provere vlasnika i odgovornih lica nisu dobro uređene zakonima. Naime, vlasnici firmi ne podležu bilo kakvoj bezbednosnoj proveri, dok odgovorna lica prolaze proveru propisanu Zakonom o oružju i municiji, koja je jako površna, te njome neće biti moguće utvrditi postojanje ozbiljnih bezbednosnih smetnji. Otud postoji rizik da će lica sa kriminalnim dosijeima i dalje, posredstvom svojih ljudi, moći nesmetano da osnivaju i vode firme za pružanje privatnih bezbednosnih usluga. U vezi sa navedenim, u ovom tekstu se na jedan generalni i sistematski način vrši analiza prednosti i nedostataka aktuelne normativne uređenosti privatne bezbednosti u Srbiji, sa aspekta refeleksije na organizaciju i funkcionisanje pravnih lica i preduzetnika za privatno obezbeđenje i detektivsku delatnost.