ARHIVA BROJEVA
2023. godina 2022. godina 2021. godina 2020. godina 2019. godina 2018. godina 2017. godina 2016. godina
2015. godina
2014. godina
2013. godina
2012. godina
2011. godina
2010. godina
2009. godina
2008. godina
2007. godina
2006. godina
2005. godina
2004. godina
2003. godina
2002. godina
2001. godina
2000. godina
PREVENCIJA KRIMINALITETA NA NIVOU EVROPSKE UNIJE
Dejan Labović,
Ministarstvo odbrane Republike Srbije
Definisanje prevencije kriminaliteta u određenoj meri zavisi i od definisanja samog pojma kriminaliteta. Naime, pojedini kriminolozi prevenciju kriminaliteta definišu kao "skup svih mera kojima je moguće redukovati kriminalitet i strah od kriminaliteta, a koje nisu ograničene na nosioce formalne kontrole (policiju i pravosuđe), već su postavljene široko; obzirom da je polje uzročnosti kriminaliteta veliko, takve moraju biti i mogućnosti za njegovo sprečavanje1".
U svakom slučaju se prevencijom kriminaliteta rešava i pitanje straha od kriminaliteta, koji je posredni pokazatelj unutrašnje bezbednosti i zadovoljstva građana institucijama formalne kontrole.2 Strah po pravilu vodi u povećano ulaganje u ličnu bezbednost, izmenu svakodnevnih i socijalnih aktivnosti i jačanje retributivističkih zahteva - koji ne samo da ne rešavaju problem, već ga i produbljuju. Primena samo represivnih mera dovodi društvo do sve većih troškova u radu pravosuđa, zatvorske populacije i stope recidivizma. S toga sastavni deo programa prevencije kriminaliteta moraju predstavljati i aktivnosti usmerene na redukovanje straha od kriminala.
U poslednjoj deceniji u Evropskoj Uniji se intenzivno razvijaju programi sprečavanja kriminaliteta bazirani na samoorganizovanju ljudi u susedstvu, patroliranju, nadziranju i fizičkom uređenju okoline. Činjenica je, da je danas program tzv. oblikovanja prostora veoma raširen kao oblik sprečavanja kriminaliteta, koji se bazira na pretpostavci da uređenost prostora i povećanje njegove nadgledanosti odvraća potencijalne prestupnike.
Pokazalo se, naime, da zapuštenost fizičkog prostora, oštećena infrastruktura i socijalna izolacija, predstavljaju neke koncentrisane probleme koji sami po sebi ne samo što predstavljaju faktor kriminalizacije, već i doprinose opštem uverenju da je sprečavanje kriminaliteta isključivo policijska oblast. Tako je i Kolvinov program socijalno-preventivnog modela prevencije kriminaliteta zasnovan na kreiranju nacionalnog programa za roditelje, predškolski i školski obrazovni program, stvaranje posebne socijalne službe za kreiranje i usklađivanje socijalne politike i program smanjivanja strukturalnih nejednakosti, ukazao da mere prevencije ne deluju pojedinačno već u kompleksu.